UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India

In this chapter, we provide UP Board Solutions for Class 8 English, Which will very helpful for every student in their exams. Students can download the latest UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India pdf, free UP Board Solutions Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India book pdf download. Now you will get step by step solution to each question. Up board solutions Class 8 English पीडीऍफ़

WORD MEANINGS (शब्दार्थ) ।
exceptionally – असाधारण रूप से, ferried – नौका से सवारी या माल ढोते थे, chancellor – कुलाधिपति, pilgrim – यात्री, affiliated – समबद्ध, indigenous – स्वदेशी, orbit – ग्रह-उपग्रह का परिक्रमा पथ, ballistic – प्राक्षेपिक, vision – दृष्टि ।

TRANSLATION OF THE LESSON (पाठ का हिन्दी अनुवाद)।
Avul Pakir ……………………………….vehicle technology.
हिन्दी अनुवाद- अवुल पकिर जैनुलाअबदीन अब्दुल कलाम, जिन्हें डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम के नाम से जाना जाता है, भारत के ग्याहरवें राष्ट्रपति (2002 से 2007) थे। ए.पी.जे. अब्दुल कलाम का जन्म 15 अक्टूबर, 1931 को तमिलनाडु के रामेश्वरम में हुआ। हालांकि वह एक गरीब परिवार में पैदा हुए, वह एक असाधारण रूप से प्रतिभाशाली बच्चे रहे। उनके पिता जैनुलाअबदीन एक नाव के मालिक थे जो तमिलनाडु के रामेश्वरम मंदिर में हिन्दु तीर्थयात्रियों को नाव से लेकर जाते थे। उनके पिता स्थानीय मस्जिद में इमाम भी थे और उनकी माता अशिअम्मा एक गृहणी थीं। उन्होंने छोटी आयु से ही काम करना शुरू कर दिया था। वह अपने परिवार की आर्थिक मदद के लिए इमली के बीज और अखबार बेचते थे। अपने स्कूल की पढ़ाई रामेश्वरम प्राथमिक विद्यालय से पूरी करके कलाम ने तिरुचिरापल्ली के सेंट जोसेफ्स कॉलेज में दाखिला लिया। यह कॉलेज मद्रास विश्वविद्यालय से मान्यता प्राप्त था, जहाँ से उन्होंने 1954 में भौतिक विज्ञान में स्नातक किया। उन्होनें मद्रास इंस्टिट्यूट ऑफ टेक्नोलोजी से एयरो इंजीनियरिंग की पढ़ाई पूरी की।
डा. अब्दुल कलाम एक महान वैज्ञानिक थे। वे भारतीय अन्तरिक्ष विज्ञान एवं प्रौद्योगिकी संस्थान के कुलाधिपति भी बने। 1958 में उन्होंने रक्षा अनुसंधान एवं विकास संगठन (डी.आर.डी.ओ.) के साथ काम किया और फिर 1963 में भारतीय अतंरिक्ष अनुसंधान संगठन (इसरो) से जुड़े। भारतीय उपग्रह बनाने और साथ ही डी.आर.डी.ओ. के प्रक्षेपास्त्र कार्यक्रम में उनका महत्वपूर्ण योगदान रहा। एस.एल.वी.-III के परियोजना निदेशक के रूप में उन्होंने रोहिणी उपग्रह को पृथ्वी की कक्षा के पास स्थापित करने में भारत के पहले उपग्रह प्रक्षेपण यान (एस.एल.वी.-ill) के विकास और संचालन में योगदान दिया। उनका महानतम योगदान प्रक्षेपास्त्र के क्षेत्र में रहा। अग्नि, पृथ्वी, आकाश, त्रिशूल और नाग प्रक्षेपास्त्र उन्होंने ही विकसित किए। बैलिस्टिक प्रक्षेपास्त्र और प्रक्षेपण यान तकनीक विकसित करने के लिए उन्हें भारत का मिसाइल मैन’ कहा जाता है।

Besides being ………………………… of our times.
हिन्दी अनुवाद- एक महान वैज्ञानिक होने के साथ-साथ, वे एक महान लेखक भी थे। उन्होंने बहुत सी किताबें लिखी हैं जैसे-‘विंग्स ऑफ फायर’, ‘इग्नाइटेड माइंडस’, ‘टारगेट 3 बिलिअन’, ‘टर्निग पॉइंट’, ‘इंडिया 20-20 : ए विज़न फॉर द न्यू मिलेनियम’, ‘माई जर्नी’ । अपनी किताब ‘इंडिया 20-20 : ए विज़न फॉर द न्यू मिलेनियम’ में उन्होंने भारत को एक विकसित देश बनाने के उनके सपनों का उल्लेख किया है। देश के युवाओं के लिए उनकी सलाह थी, “सपने लो सपने लो सपने लो। सपने सोच में परिवर्तित होते हैं और सोच का परिणाम कर्म है।”
भारत सरकार ने उन्हें पद्म भूषण (1981), पद्म विभूषण (1990), भारत रत्न और इन्दिरा गाँधी राष्ट्रीय एकता पुरस्कार (1997) से सम्मानित किया। 27 जुलाई, 2015 को भारतीय प्रबंधन संस्थान (आई.आई.एम.) शिल्लोंग में अध्यापन कार्य के दौरान उनकी मृत्यु हो गई। साधारण, विनम्र, साथ ही हमारे समय के सबसे महान व्यक्ति की अचानक एवं अकाल मृत्यु के बारे में जानकर सारी दुनिया सदमे और दुख में डूब गई।

EXERCISE (अभ्यास)
Comprehension Questions
1. Answer the following questions:

Question a.
When and where was APJ Abdul Kalam born?
Answer:
APJ Abdul Kalam was born on 15th October, 1931, at Rameshwaram in Tamil Nadu.

Question b.
What did he do to help his family?
Answer:
He sold tamarind seeds and newspapers to support his family.

Question c.
Name two research organisations where he worked.
Answer:
(i) Defence Research and Development Organisation
(ii) Indian Satellite Research Organisation

Question d.
Name the book in which he mentioned his dream of making India a developed country.
Answer:
‘India 20-20 : A Vision for the New Millenium’.

Question e.
List the awards by which APJ Abdul Kalam was honoured.
Answer:
Padma Bhushan (1981), Padma Vibhushan (1990), Bharat Ratna, Indira Gandhi Award for National Integration (1997)

Question f.
Why is Dr Kalam known as the ‘Missile Man of India’?
Answer:
Dr Kalam is known as the ‘Missile Man of India’ for his work on the development of ballistic missile and launch vehicle technology.

Word Power
1. Complete the names of the missiles:

  • A G N I
  • P R I T H V I
  • N A A G
  • A K A S H
  • T R I S H U L

2. Choose the correct words from the brackets to fill in the blanks:
Example: With a blank face she said, “My purse is empty.” (empty, blank)

  1. The principal of our school is a man of principles. (principal, principles)
  • Little children have small hands. (little, small)
  • You should live in union because unity is strength. (unity, union)
  • The handsome young man has a beautiful wife. (handsome, beautiful)

Language Practice
1. Fill in the blanks with the correct degree of adjectives:

  1. Birbal was cleverer than the other ministers. (clever)
  2. The Everest is the highest peak in the world. (high)
  3. China is a big country. (big)
  4. Supriya is the tallest girl in the class. (tall)
  5. James is two years older than me. (old)

2. Add. ‘ly’ to the words given in the box to form adverbs and choose the correct adverbs to make meaningful sentence.
One is done for you: quick + ly = quickly He ran quickly

UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
  • My grandmother prays silently.
  • The sun was shining brightly.
  • We must drive carefully.
  • She writes very neatly
  • The soldier fought bravely.

3. Rewrite the following sentences after inserting the necessary punctuation marks:

  • will you help me
    Will you help me?
  • delhi the capital of india stands on the banks of river Yamuna
    Delhi, the capital of India, stands on the banks of river Yamuna.
  • how beautiful the sky is
    How beautiful the sky is!
  • where do you want to go asked meera
    “Where do you want to go?” asked Meera.

Activity
Let’s Read and Follow
Ans. Do it yourself.

Let’s Write
If you were given a chance to ask President Kalam three questions, what would they be?

  1. What inspired you to study so much even after living in a humble background ?
  2. Why do you think people of India call you ‘People’s President’ ?
  3. What difference do you notice in the education system of your times and the present times ?

We hope the UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India help you. If you have any query regarding UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India, drop a comment below and we will get back to you at the earliest.

All Chapter UP Board Solutions For Class 8 English

—————————————————————————–

All Subject UP Board Solutions For Class 8

*************************************************

I think you got complete solutions for this chapter. If You have any queries regarding this chapter, please comment on the below section our subject teacher will answer you. We tried our best to give complete solutions so you got good marks in your exam.

यदि यह UP Board solutions से आपको सहायता मिली है, तो आप अपने दोस्तों को upboardsolutionsfor.com वेबसाइट साझा कर सकते हैं।

In this chapter, we provide UP Board Solutions for Class 8 English, Which will very helpful for every student in their exams. Students can download the latest UP Board Solutions for Class 8 English pdf, free UP Board Solutions Class 8 English book pdf download. Now you will get step by step solution to each question. Up board solutions Class 8 English पीडीऍफ़

These Solutions are part of UP Board Solutions for Class 8 English. Here we have given UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India

WORD MEANINGS (शब्दार्थ) ।
exceptionally – असाधारण रूप से, ferried – नौका से सवारी या माल ढोते थे, chancellor – कुलाधिपति, pilgrim – यात्री, affiliated – समबद्ध, indigenous – स्वदेशी, orbit – ग्रह-उपग्रह का परिक्रमा पथ, ballistic – प्राक्षेपिक, vision – दृष्टि ।

TRANSLATION OF THE LESSON (पाठ का हिन्दी अनुवाद)।
Avul Pakir ……………………………….vehicle technology.
हिन्दी अनुवाद- अवुल पकिर जैनुलाअबदीन अब्दुल कलाम, जिन्हें डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम के नाम से जाना जाता है, भारत के ग्याहरवें राष्ट्रपति (2002 से 2007) थे। ए.पी.जे. अब्दुल कलाम का जन्म 15 अक्टूबर, 1931 को तमिलनाडु के रामेश्वरम में हुआ। हालांकि वह एक गरीब परिवार में पैदा हुए, वह एक असाधारण रूप से प्रतिभाशाली बच्चे रहे। उनके पिता जैनुलाअबदीन एक नाव के मालिक थे जो तमिलनाडु के रामेश्वरम मंदिर में हिन्दु तीर्थयात्रियों को नाव से लेकर जाते थे। उनके पिता स्थानीय मस्जिद में इमाम भी थे और उनकी माता अशिअम्मा एक गृहणी थीं। उन्होंने छोटी आयु से ही काम करना शुरू कर दिया था। वह अपने परिवार की आर्थिक मदद के लिए इमली के बीज और अखबार बेचते थे। अपने स्कूल की पढ़ाई रामेश्वरम प्राथमिक विद्यालय से पूरी करके कलाम ने तिरुचिरापल्ली के सेंट जोसेफ्स कॉलेज में दाखिला लिया। यह कॉलेज मद्रास विश्वविद्यालय से मान्यता प्राप्त था, जहाँ से उन्होंने 1954 में भौतिक विज्ञान में स्नातक किया। उन्होनें मद्रास इंस्टिट्यूट ऑफ टेक्नोलोजी से एयरो इंजीनियरिंग की पढ़ाई पूरी की।
डा. अब्दुल कलाम एक महान वैज्ञानिक थे। वे भारतीय अन्तरिक्ष विज्ञान एवं प्रौद्योगिकी संस्थान के कुलाधिपति भी बने। 1958 में उन्होंने रक्षा अनुसंधान एवं विकास संगठन (डी.आर.डी.ओ.) के साथ काम किया और फिर 1963 में भारतीय अतंरिक्ष अनुसंधान संगठन (इसरो) से जुड़े। भारतीय उपग्रह बनाने और साथ ही डी.आर.डी.ओ. के प्रक्षेपास्त्र कार्यक्रम में उनका महत्वपूर्ण योगदान रहा। एस.एल.वी.-III के परियोजना निदेशक के रूप में उन्होंने रोहिणी उपग्रह को पृथ्वी की कक्षा के पास स्थापित करने में भारत के पहले उपग्रह प्रक्षेपण यान (एस.एल.वी.-ill) के विकास और संचालन में योगदान दिया। उनका महानतम योगदान प्रक्षेपास्त्र के क्षेत्र में रहा। अग्नि, पृथ्वी, आकाश, त्रिशूल और नाग प्रक्षेपास्त्र उन्होंने ही विकसित किए। बैलिस्टिक प्रक्षेपास्त्र और प्रक्षेपण यान तकनीक विकसित करने के लिए उन्हें भारत का मिसाइल मैन’ कहा जाता है।

Besides being ………………………… of our times.
हिन्दी अनुवाद- एक महान वैज्ञानिक होने के साथ-साथ, वे एक महान लेखक भी थे। उन्होंने बहुत सी किताबें लिखी हैं जैसे-‘विंग्स ऑफ फायर’, ‘इग्नाइटेड माइंडस’, ‘टारगेट 3 बिलिअन’, ‘टर्निग पॉइंट’, ‘इंडिया 20-20 : ए विज़न फॉर द न्यू मिलेनियम’, ‘माई जर्नी’ । अपनी किताब ‘इंडिया 20-20 : ए विज़न फॉर द न्यू मिलेनियम’ में उन्होंने भारत को एक विकसित देश बनाने के उनके सपनों का उल्लेख किया है। देश के युवाओं के लिए उनकी सलाह थी, “सपने लो सपने लो सपने लो। सपने सोच में परिवर्तित होते हैं और सोच का परिणाम कर्म है।”
भारत सरकार ने उन्हें पद्म भूषण (1981), पद्म विभूषण (1990), भारत रत्न और इन्दिरा गाँधी राष्ट्रीय एकता पुरस्कार (1997) से सम्मानित किया। 27 जुलाई, 2015 को भारतीय प्रबंधन संस्थान (आई.आई.एम.) शिल्लोंग में अध्यापन कार्य के दौरान उनकी मृत्यु हो गई। साधारण, विनम्र, साथ ही हमारे समय के सबसे महान व्यक्ति की अचानक एवं अकाल मृत्यु के बारे में जानकर सारी दुनिया सदमे और दुख में डूब गई।

EXERCISE (अभ्यास)
Comprehension Questions
1. Answer the following questions:

Question a.
When and where was APJ Abdul Kalam born?
Answer:
APJ Abdul Kalam was born on 15th October, 1931, at Rameshwaram in Tamil Nadu.

Question b.
What did he do to help his family?
Answer:
He sold tamarind seeds and newspapers to support his family.

Question c.
Name two research organisations where he worked.
Answer:
(i) Defence Research and Development Organisation
(ii) Indian Satellite Research Organisation

Question d.
Name the book in which he mentioned his dream of making India a developed country.
Answer:
‘India 20-20 : A Vision for the New Millenium’.

Question e.
List the awards by which APJ Abdul Kalam was honoured.
Answer:
Padma Bhushan (1981), Padma Vibhushan (1990), Bharat Ratna, Indira Gandhi Award for National Integration (1997)

Question f.
Why is Dr Kalam known as the ‘Missile Man of India’?
Answer:
Dr Kalam is known as the ‘Missile Man of India’ for his work on the development of ballistic missile and launch vehicle technology.

Word Power
1. Complete the names of the missiles:

  • A G N I
  • P R I T H V I
  • N A A G
  • A K A S H
  • T R I S H U L

2. Choose the correct words from the brackets to fill in the blanks:
Example: With a blank face she said, “My purse is empty.” (empty, blank)

  1. The principal of our school is a man of principles. (principal, principles)
  • Little children have small hands. (little, small)
  • You should live in union because unity is strength. (unity, union)
  • The handsome young man has a beautiful wife. (handsome, beautiful)

Language Practice
1. Fill in the blanks with the correct degree of adjectives:

  1. Birbal was cleverer than the other ministers. (clever)
  2. The Everest is the highest peak in the world. (high)
  3. China is a big country. (big)
  4. Supriya is the tallest girl in the class. (tall)
  5. James is two years older than me. (old)

2. Add. ‘ly’ to the words given in the box to form adverbs and choose the correct adverbs to make meaningful sentence.
One is done for you: quick + ly = quickly He ran quickly

UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
UP Board Solutions for Class 8 English Chapter 8 The Missile Man of India 1
  • My grandmother prays silently.
  • The sun was shining brightly.
  • We must drive carefully.
  • She writes very neatly
  • The soldier fought bravely.

3. Rewrite the following sentences after inserting the necessary punctuation marks:

  • will you help me
    Will you help me?
  • delhi the capital of india stands on the banks of river Yamuna
    Delhi, the capital of India, stands on the banks of river Yamuna.
  • how beautiful the sky is
    How beautiful the sky is!
  • where do you want to go asked meera
    “Where do you want to go?” asked Meera.

Activity
Let’s Read and Follow
Ans. Do it yourself.

Let’s Write
If you were given a chance to ask President Kalam three questions, what would they be?

  1. What inspired you to study so much even after living in a humble background ?
  2. Why do you think people of India call you ‘People’s President’ ?
  3. What difference do you notice in the education system of your times and the present times ?

All Chapter UP Board Solutions For Class 8 English

—————————————————————————–

All Subject UP Board Solutions For Class 8

*************************************************

I think you got complete solutions for this chapter. If You have any queries regarding this chapter, please comment on the below section our subject teacher will answer you. We tried our best to give complete solutions so you got good marks in your exam.

यदि यह UP Board solutions से आपको सहायता मिली है, तो आप अपने दोस्तों को upboardsolutionsfor.com वेबसाइट साझा कर सकते हैं।

यदि यह UP Board solutions से आपको सहायता मिली है, तो आप अपने दोस्तों को upboardsolutionsfor.com वेबसाइट साझा कर सकते हैं।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top